Ook voor andere boodschappen
Zo was ik onlangs aan het kijken naar een foto van een bij die voor een standbeeld staat afgedrukt. Ik kon maar niet op het woord komen, tot ik de zin in mezelf herhaalde van wat ik net had gehoord en daar het woord 'bijvoorbeeld' in hoorde... heb je hem?... bij-voor-beeld...
Hun woordspelingen zitten prachtig in elkaar. Qua marketing kan dat wel tellen, maar zeker ook qua taal want dit is puur spelen met taal wat mij betreft (ik zeg dat er maar even bij want voor alle duidelijkheid, ik heb géén aandelen bij die winkelketen ;-) )
'Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die het nog steeds niet begrijpen. Dat heeft meer te maken met de manier waarop elkeen informatie opneemt.'
Even later sta ik met haar te wachten op onze beurt en ons oog valt op de deur van het toilet en jawel, ook daar een gevatte woordspeling: 'Toilet. Ook voor andere boodschappen.' :-)))))
Spelen met taal is een knap gegeven, elkaar begrijpen nog zo veel meer. Hoe goed en helder de winkelketen ook wil communiceren, ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die het nog steeds niet begrijpen. Dat heeft meer te maken met de manier waarop elkeen informatie opneemt. De ene praat meer op een feitelijke, gedetailleerde manier, terwijl de andere op een meer globale manier vertelt. Het is vaak ook op dat vlak dat er miscommunicatie optreedt met alle gevolgen vandien. Discussies, frustraties, verkeerde conclusies... en die kunnen op den duur uitmonden tot zelfs heuse conflicten.
Fijne boodschappen,
Ine